torsdag 16 december 2021

Gaslighting

”Gaslighting är en form av manipulation där information förvrängs, förvanskas eller utelämnas eller där falsk information presenteras med avsikten att få offer att tvivla på sina egna minnen, uppfattning och sinneshälsa. Det kan variera från att förövaren endast förnekar ett begånget övergrepp till att iscensätta bisarra händelser med avsikten att desorientera ett offer.”

Källa:Wikipedia


Min förövare utsatte mig för gaslighting under hela vårt förhållande. Av all skit som han utsatte mig för så var detta det allra värsta. Det som han spelade mest på var mitt ”dåliga” minne. I början av förhållandet kunde han på ett lite gulligt sätt påpeka att jag hade glömt något. Så småningom eskalerade det hela och han blev jättearg och skrek på mig för saker som jag hade glömt. Han tog på sig offerrollen och deklarerade tydligt att det var jättejobbigt för honom att ständigt behöva påminna mig om saker. Dessutom påstod han att jag borde söka hjälp eftersom det inte var normalt att vara så glömsk som jag var. Å andra sidan så sidan påpekade han att det var konstigt att jag kunde komma ihåg saker som jag och mina vänner hade pratat om för en månad sedan när jag inte kunde komma ihåg saker som han hade sagt för bara ett par dagar sedan. 


Det här var fruktansvärt för mig. Jag blev ledsen och skämdes över att jag inte kunde komma ihåg saker som den som jag älskade hade berättat för mig. Eller i början tjafsade jag faktiskt emot eftersom jag inom mig visste att jag åtminstone borde ha kommit ihåg fragment av vad han hade sagt, hur glömsk jag än var enligt honom. Mina protester ledde dock enbart till mer ilska och slutligen en tystnad från honom (silent treatment) som kunde pågå i dagar. I slutet av vårt förhållande kunde bråk om mitt minne uppstå flera gånger i veckan. Hans påståenden blev tillslut min sanning och jag började att oroa mig för mitt dåliga minne och trodde på riktigt att jag höll på att tappa fotfästet och förlora förståndet. 


Idag vet jag att det inte är något fel på mitt minne. Jag har varken bättre eller sämre minne än någon annan! Han ljög, manipulerade och utsatte mig medvetet för gaslighting eftersom hans mål var att bryta ner mig. En nedbruten människa är det nämligen lätt som en plätt att ha kontroll över. 


Exempel på saker som man vanligen får höra när någon gaslightar en: 

* Det har jag aldrig sagt. 

* Det har inte hänt. 

* Du är något fel på dig och det tycker andra också. 

* Du borde förstått hur jag skulle reagera. 

* Du är överkänslig. 

* Jag är ledsen om du tycker att jag sårade dig.


Misstänker du att du är utsatt för gaslighting så lita alltid på din egen magkänsla. Skriv minnesanteckningar eller gör inspelningar. Detta är för din egen skull för att du ska slippa känna det som om du håller på att tappa förståndet. För enligt min erfarenhet spelar det ingen roll om du trycker upp bevis i ansiktet på en gaslightande narcissist, för hen kommer att förneka allt. Precis allt. 


/Sassyfriedkitten





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar